Martine Fimreite Wilhelmsen

medisin, budapest, mote, skriving, litteratur

Flaut

  • Publisert: 21.01.2016, 07:45
  • Kategori: viktig
  • Fy faen

    Vi må slutte med det.

    Jeg merker sinnet brer seg over hele kroppen min. Skal vi faen meg være det landet? I vanskelighet på å finne ord som sterkt nok uttrykker det jeg føler kommer jeg til å banne. Jeg klarer ikke forstå det.

    Jeg innrømme noe. Jeg har tullet med det. Ingenting spesielt, men noe helt spesielt. Jeg kommer ikke på noen eksempler, men du vet når man sier noe, også i det man sier det skjønner man hvor på grensen det var.

    Jeg er flink til å tulle på andres bekostning. Mest fordi jeg er flink til å tulle hele tiden. Det får meg til å bli redd. En angst for å, på noen måte, ha fremprovosert det her:

    Det er så inn i helsikkes flaut! Skal vi være det landet liksom? Skal vi være det landet? Nå må rasistene, med eneste innsikt - rumpehullet - ,ta seg en enda lenger kikk inn i rumpehullet sitt og grave frem fakta. Jeg kunne skrevet mange slemme ting om rasister her, men det er bare en mangel på kunnskap. Et eller annet sted har rasisten fått for seg noe annet enn det som er sannheten. Rasisten har kanskje bare glemt noe. Her har vi noe helt essensielt for vår eksistens - viktigere enn å vite alle hovedstadene i Europa, viktigere enn å vite at man skal vaske seg på henda etter man har vært på do. Det vil si; finn frem en psykologibok, en naturfagsbok eller hva nå enn som måtte få deg til å forstå at du og jeg er samme. For dette er jævlig flaut, er det ikke?

    Men for dere som meg: vi kan slutte å tulle og å le. Det er det vi kan gjøre. Det er det vi må gjøre. Det er ikke morsomt lenger.

    I utgangspunktet syns jeg ikke at jeg skal ta for meg store tema som det her, i mangel på kunnskap eller erfaring - men dette vet jeg: Mennesker er alle de samme inni, og det forundrer meg at du ikke vet det.

    Hvis du enda ikke forstår det kan du lære det dette: det du gjør er ulovlig. Så jævlig vanskelig kan det ikke være.

    Innlegget er skrevet i ren sinne og jeg klarte bare ikke å vente med å få det ut. !!
    Ha en fin dag, og vær så snill - gi det en tanke!!!! 

  • Publisert: 21.01.2016, 07:45
  • Kategori: viktig
  • 14 kommentarer
  • 14 kommentarer

    Nicole Touch

    21.01.2016 kl.15:00

    hahahaha

    Anna

    21.01.2016 kl.17:23

    Hahahaha, naive menneske. Ler av sånne som deg som ikke forstår at Islam henger fast på middelalderen. Altså, de har helt merkelig syn på menneskeheten, rettigheter og.. alt? Kvinner er ikke verdt noe.. bare laget for sex og mat. Homofile skal steines. Vold er lov. Å lyve er lov, om det så gjelder drap oh det går deg godt til gode( Taqqiya mener jeg dey heter)

    Hvorfor skal du kalle noen rasist, fordi de mest sannsynelig er redde for slagordet deres, "vi skal ta over verden"( fra koranen). Og du er til å være flau over, du undertrykker ytringsfrihet. Skal en ikke ha lov til å være kritisk? Igjen, du er til å være flau over, ikke nordmenn som får mennesker( nesten ingen kvinner, mest menn) med et helt annet syn på kultur og leve måte, inn i sitt hverdagsliv!

    Skeptisk til mennesker som deg, virker ikke som dere har nok kunnskap før derr uttaler dere.

    Martine Fimreite Wilhelmsen

    21.01.2016 kl.17:46

    Anna: Jeg skjønner hvor du kommer fra, men denne artikkelen på nettavisen handlet om kvinner og barn som ikke turte gå ut døra i Norge. Hvem sa at jeg ikke var kritisk til islam? Jeg snakker om de som _hater_ på mennesker som tilhører en bestemt religion. Menneskene som går rundt i bittelille Norge og hater på en hel religion fordi de leser på nettet at de som hører til islam er slemme mennesker. Hensikten er ikke å kommentere religioner her på bloggen. Dette er et innlegg til gutten på 11, født inn i en religion, som kanskje ikke får venner fordi foreldrene til de i klassen hans _hater_ en religion .. Les innlegget en gang til så kanskje du forstår :-)

    Edda

    21.01.2016 kl.22:07

    Veldig enig i dette innlegget. Selvfølgelig skal man være kritisk til de muslimene som er ekstremister, men så er det også viktig å huske at alle muslimer ikke er nettopp det. De muslimene jeg kjenner er veltilpasset det norske samfunn og helt uenig i det at feks kvinner ikke er likeverdig menn og at homofile må fordømmes.

    For meg virker det som om du, Anna, ikke har nok kunnskap om hvordan majoriteten av muslimer er: du er fryktelig generaliserende. At mange nordmenn nå hater blindt er uansett helt feil. Selvfølgelig er det ikke bare sånn at vi skal ta inn mengde på mengde med asylsøkere osv, de må også integreres og der ligger jobben både hos de som kommer hit og hos oss.

    Jeg blir faktisk litt flau av å lese kommentaren din jeg, Anna. Du virker ikke akkurat velinformert om Islam som religion eller dens formål(ta over verden..?). Allikevel synes jeg det er viktig at du får skrive det du skriver, fordi vi har ytringsfrihet. Da er det forsåvidt også viktig at du gir andre rom til å ytre slik du krever. (og hva er greia med at du fordømmer de som lyver, det er da virkelig ikke noe som tilhører Islam, men er helt universalt for alle mennesker?)

    Martine Fimreite Wilhelmsen

    21.01.2016 kl.22:10

    Edda: Masse hjerter til deg, say no more :-)

    Anna

    21.01.2016 kl.23:05

    Edda, du er vel en naiv SV'er (-:

    Ligger så langt nede som mulig i målinger for øyeblikket... i forhold til partier som FRP og Høyre.

    Kjempe bra at muslimene du kjenner er noenlunde tilpasset et norsk samfunn. De fleste muslimer jeg har støtt bort i og hørt om er jenter i hijab som ikke får lov til å ta den av seg, og såklart gutter som er større klyser enn alle gutter jeg kjenner. Altså, de ser på seg selv som mer verdt enn resten av folka. Og vet ikke om du leser koranen, men det gjør jeg for øyeblikket. Det er mye som ikke er så ille i koranen, men la meg få si at det i nesten hvert vers nevnes eller hintes til at om du ikke befaler koranen, Allah eller Mohammed, så har du ikke rett til å leve,- pent sagt. Før du begynner å si, "jamen det står mye fælt i bibelen også!!", så la meg fortelle deg den store forksjellen; kristendommen har gått videre og modernisert seg. Dette skjedde rundt 1500-tallet. Se på Midtøsten hvor Islamske religioner regjerer; fattigdom, henging, steining, middelaldersamfunn, kvinner får ikke kjøre bil eller kle seg sånn som du vil. Men da kommer dere med "alle er ikke sånn!" godt poeng, alle er nemlig ikke for et sånt samfunn. Men det faktum at vi tar inn et stort flertall unge muslimske menn, det gjør meg litt uggen. Alle kvinnene og barna er igjen der nede, hvorfor skal ikke de prioriters? Hvorfor er folk redde? Jo fordi menn er surperior i islam, kvinner er ikke verdt noe. Vil vi at sånne menn skal komme til koselige Norge, hvor menn og kvinner har like rettigheter? Nei, fordi mange av de kommer til å bringe dårlig kulturelle og religiøse levemåter og "regler" med seg. Og husk, 90% av oss vil hjelpe de som har det vondt og er på flukt,-- men la da ikke være å se at alle disse unge mennene er ute etter penger og ikke asyl. Mange av de stjeler plassen til de som virkelig trenger hjelp. Alle de som er i Hellas, de er nok flyktninger. Mens de som har råd og mulighet til å reise helt til Norge, som det foresten er annonser om på nett( "3000kr i månden + bolig"), de er nok heller på jakt etter penger og radikalisering.

    Jeg er redd, for meg er muslimer en type mennesker som velger å tilbe en tullete Gud, og forså gå til vold om noen våger å tegne han.

    Les Hege Storhaugs bok "Islam den 11. landeplage". Hege har selv mange muslimske venner, men forklarer hvordan islam er og hva som faktisk skjer utenfor de venstrestyrte avisene i dagens samfunn. En faktabok for dere som tviler.

    Tips; Ha alltid et kritisk syn på alt, du vet aldri hvem eller hva som er i vente.

    Lea

    22.01.2016 kl.03:45

    Kjære Anna, som Martine så pent påpekte selv er det ikke snakk om å ikke være kritisk til islam her, så at du fortsetter å skulle henge ut en hel religion blir litt for dumt. Og å kalle de som kommer med motargumenter til dine fordommer for naive, er like dumt. Hva gir deg retten til å ytre dine (veldig tydelig trange) synspunkter, uten å bli stemplet som noe mens vi er naive når vi ytrer våre?

    Jeg kjenner jeg blir provosert, for ikke bare kommer du med de samme oppbrukte argumentene som alle andre fremmedfiendtlige gjør, men du lar det handle så mye om selve islam at kritikken din ikke lenger har noe med innlegget å gjøre en gang. Du sprer propaganda, rett og slett. Det du gjør er ikke å være kritisk, det er å være dømmende, men det er visst en grense dere høyreradikale ikke har helt skjønt hvor går:-)

    Edda

    22.01.2016 kl.14:43

    Hei igjen Anna! Selv om vi har ytringsfrihet, så kan du holde deg for god for personangrep. Om jeg er SV'er eller ikke er helt irrelevant for samtalen, men om du mener det er viktig, så er jeg med i AUF(altså ungdomspartiet til et av Norges største partier - om ikke det største)

    Jeg har også lest deler av koranen, på samme måte som jeg har lest deler av bibelen. Jeg er ikke religiøs og synes det er litt irrelevant med religion i seg selv fordi de bringer med seg så mye krig og kaos. Når det er sagt, er det for meg helt feil å favorisere en religion. I vår vestlige verden er jeg forsåvidt helt enig i at kristendommen er mer modernisert om du vil, men det er ikke det som er poenget.

    Den største terrorhandlinger Norge har opplevd kom fra en etnisk-norsk muslimfiendtlig mann, ikke muslimer. Jeg er lei meg fordi du går rundt og er redd for muslimer: det har du empirisk sett ikke grunnlag for å være. Asylsøkere(eller lykkejegere som du fremstiller dem som) har lov til å søke asyl her, og det er ikke rart å ønske en bedre fremtid? La oss si en slik enslig ung mann tjener minstelønn og har forferdelige arbeidsvilkår: er det rart å ønske seg et liv der man kan leve mer komfortabelt? De har også rett til å ønske seg et slikt liv og prøve å få det. Jeg kan ærlig si at jeg er ute etter å tjene godt selv, gjør det meg til en farlig person? Og at de skal ønske å radikalisere Norge er så paranoid og latterlig å tenke! Hvorfor skal de gidde det?? Vi må slutte å tro at alle har lyst til å være oss, sannheten er at de aller fleste har lyst til å ha det trygt og godt i landet de kommer fra, ikke bli mistrodd, fryse og bli mistenkeliggjort i et land de ikke har noe forhold til.

    Selvfølgelig skal man være kritisk og forvente av asylsøkere at de oppfører seg i henhold til norsk lov. Det forventer jeg av nordmenn også, og blir ofte skuffet. Jeg blir i mye større grad trakassert av "norske" unge menn på byen enn innvandrere.

    Og på hvilken måte er Hege Storhaug en godkjent faktakilde og noe å tro blindt på?

    Anna

    22.01.2016 kl.15:24

    Hei Edda, takk for svar. Flott at du har lest koranen btw!

    Forstår så klart at folk flest vil komme til et fredelig land hvor de har gode rettigheter og arbeid, noe som de mest sannsynelig manglet der de kom fra. Probelmet mitt er når de ikke følger norske lover og normer. De faktum at de siste 50 voldtektene i Oslo er blitt utført av ikke- etnisk nordmenn gjør meg ganske redd for å ta tbanen hjem alene, særlig på kvelden. Disse 50 voldtektene mener jeg å ha leste om på Maria "europrisdatteren" sin blogg.

    Alle er ikke her for å voldta og drive gjør, men når de må bli sendt på voldtektskurs, så spør jeg; er det rart jeg blir redd og ikke vil ha disse mennene med helt annerledes menneksesyn og kultur hit? Hint hint, Köln i Tyskland, en by i Findland og ikke minst Sverige.

    Vil gjerne klargjøre en ting som jeg tror du leste feil; jeg mener ikke alle er lykkejegere, men de sniker seg blant de som faktisk treghet asyl og beskyttelse. Jeg vil veldig gjerne hjelpe asylsøkere og la de få det godt til de kan reise hjem, men vi må se til å få ut lykkejegere og folk som ikke kan beherske norske lover. Blant annet de som skulle bli sendt over grensen til Russland; folk som ikke hadde krav på asyl og falske papirer. Og når SV og andre mennekser kjemper for de, da blir jeg helt sjokkert.

    Vil du skal google deg frem angående Heges bok. Er flere som har prøvd å motbevise henne og det som står i boka,- uten å lykkes. Er noe smått som er blitt korrigert, men igjen; Alt i boken er påvist med dokumenter o.l. som Hege legger ved. Så det er ikke noe å argumentere på.

    Opplever dere AUF ungdommer som veldig oppegående, hyggelige og åpne mennesker som er villig til å gi alt en sjanse. Har akkurat fått 2 av mine AUF venner til å starte å lese boken til Storhaug, kunne du tenkt deg å gjøre det, Edda?

    Som AUF( hun går over til SV nå) venninnen min sa, "det er alltid lurt å lese og få mer kunnskap, selv om det er om eller for noe du er uenig i. Det er sunt å se andre sider."

    Håper du forstår at mange av oss er redde og kritiske Edda.

    Edda

    22.01.2016 kl.18:40

    Hei igjen, Anna! Nå begynner vi å få en bedre tone her. Det er bra!

    Jeg trenger vel ikke teknisk sett å lese Storhaugs bok for å forholde meg til fakta selv om andre mennesker liker den, men jeg er enig med venninnen din i at kunnskap aldri er feil. Nettopp derfor prøver jeg å holde meg oppdatert.

    Igjen savner jeg noen linker til forskningsdata og ikke noe sånn ca; jeg kan ikke ta påstanden din seriøst da. I tillegg skjer de aller fleste voldtekter på fest eller i hjemmet, og dermed faller argumentet ditt litt sammen. Du har større sannsynlighet for å bli voldtatt av en du kjenner enn disse farlige innvandrerne på gaten. Men uansett hvor voldtekten skjer og av hvem er det ikke greit, uavhengig av etnisiteten til voldtektsmannen.

    Jeg forstår at du er kritisk, men ikke at du er redd. Selvfølgelig er det galt å lyve om opprinnelse og alder, men jeg tror ikke mennesker gjennomgår en farefull reise gjennom halve verden fordi de ikke er i nød eller har det vanskelig. Jeg synes vi skal fronte medmenneskelighet og omsorg for de mange som trenger det framfor mistenksomhet og frykt overfor de få som lyver. Det er hovedpoenget mitt. Det er bra å være kritisk, det er jeg og. Men jeg setter omsorg høyere :) Mulig du da mener jeg er naiv, men det kan jeg leve med

    Anna

    22.01.2016 kl.19:14

    Takk for svar!

    Om du vil ha kilder til noe som ikke er "ca", ta en tur innom bloggen til Maria. Hun legger ved kilder som oftest.

    Og boka til Storhaug så klart, ren forskingsdata og fakta.

    Du har nok rett i at argumentet mitt faller uten presise og troverdige kilder. Har ikke noe annet å forsvare meg med enn at de muslimske guttene i klassen mener det ikke er rett å vise håret foran menn. Muslimske menn tennes jo tydeligvis og klarer ikke å styre seg OM de ser håret til en jente. Google it, se om det kommer opp noen resultater på akkurat denne påstanden. Samtidig er jeg fult klar over at voldtekt gjerne skjer på fest eller av noen du kjenner.

    Men det jeg savner er argumentasjon fra din side på hvorfor asylsøkere og disse dumme lykkejegerne blir sendt på voldtekts kurs? Majoriteten av asylsøkerene er muslimer. Det var en sak om det på enten NRK eller Aftenposten her om dagen.

    Det jeg er redd for Edda, det er at Norge sin gode ytringsfrihet og likestilling sakte men sikkert forsvinner. Derfor jeg også er skeptisk til noen som har et helt annet syn på likestilling, ytringsfrihet og menneskerettigheter.

    Det går fint om du ikke forstår at jeg er redd, en frykter forskjellige ting,- av forskjellige grunner!

    Ha en fin fredag!

    Edda

    22.01.2016 kl.19:42

    Heihei, bare sånn i siste liten!

    Vet at alle de muslimske guttene jeg kjenner ikke blir så veldig tent av å se håret til jenter; men mulig du kjenner andre gutter som ikke klarer å styre seg. Da er det isåfall et personlig problem og ikke et muslimsk ett.

    Med "voldtekts kurs" regner jeg med at du referer til holdningskurset en del nyankomne asylsøkere og flyktninger blir sendt på. Dette er et godt tiltak som handler om at vi i Norge er klar over at landene mange asylsøkere og flyktninger kommer fra har andre verdier og holdninger i sitt samfunn, og at de derfor må informeres om våre holdninger og uskrevne regler(som feks hvordan man forholder seg til kvinner og vår rolle i samfunnet). Jeg vil også bare nevne at det å bli informert om andre holdninger og verdier er viktige for flere enn muslimer, feks for asylsøkere fra land i Afrika som i hovedsak er kristne(feks Etiopia) der kvinnelig kjønnslemlestelse er veldig vanlig og godtatt.

    Jeg tror asylsøkere, flyktninger og arbeidsinnvandrere i bunn og grunn beriker samfunnet vårt og ikke svekker det. Synes du uansett har helt lov til å være redd om du vil, men synes kanskje det er litt unødvendig?

    Håper uansett du har en bra fredag du og:)

    08.02.2016 kl.10:15

    Bra skrevet Martine!

    og til dere andre, ikke døm en hel religion bare fordi noen ikke er helt klare i hodet.

    jeg er selv muslim og har aldri opplevd at jeg har blitt diskriminert fordi jeg er jente i islam. har mer opplevd at jeg blir diskriminert fordi jeg er muslim.

    Martine Fimreite Wilhelmsen

    08.02.2016 kl.11:16

    Anonym: <3 takk

    Skriv en ny kommentar

    hits