Martine Fimreite Wilhelmsen

medisin, budapest, mote, skriving, litteratur

au revoir et merci beaucoup

• Publisert: 15.08.2017, 11:47
  • Kategori: reise
  • I går hadde mamma og jeg siste dagen vår på ferie, og vi shoppet som om det var en konkurranse (en vi hadde vunnet). To ekspeditriser (måtte google det ordet) komplimenterte meg og mamma ble litt sjalu så hun ville nesten ikke gå med meg. Jeg hadde på meg hennes skjørt så hun angret sikker bare litt for at hun ikke tok det på selv, men resten av kulheten tar jeg ansvar for.

Jeg er ikke en person som drar til Frankrike for å drikke cola, men jeg må innrømme å ha drukket to ganske store glass Pinot Noir til lunsj. På denne kafeen måtte vi sette oss ned for å kurere knekken midt i shoppingen.

I dag skal jeg gå i dressbukser på ny jobb og være litt voksen.

• Publisert: 15.08.2017, 11:47
  • 2 kommentarer
  • villa et jardins ephrussi de rotschild

• Publisert: 13.08.2017, 10:20
  • Kategori: reise
  • Ingen av bildene er i nærheten av å rettferdiggjøre følelsen av å tusle rundt i huset og alle hagene til Ephrussi de Rotschild (Derfor får dere bare bilder av meg<33)

Villaen er bygget i "la belle epoque", og tilhører nå det franske kunstinstitutt. Vi hadde ikke noe guide eller audiobok, så jeg har valgt å lage mitt eget bilde av paret som bodde her. Før vi kom inn i huset utforsket vi åtte hager inspirert av forskjellige land og områder, bland andre Spania og Kina. Noe av det fineste var nesten å lukte på blomstene og plantene som sa "lukt meg". Jeg luktet på en colaplante! Mye bedre enn botanisk hage. Huset inni var veldig gammelt og vakkert og typisk fransk og litt Marie Antoinette.

Fra Nice tok vi buss 81 i om lag 30 minutter før vi kom til villaen, som ligger i St. Jean-Cap-Ferrat. Da vi var ferdige med huset tuslet vi, i ti minutter, ned til en offentlig strand i området og solte oss litt, før vi dro tilbake.

• Publisert: 13.08.2017, 10:20
  • være(t)

• Publisert: 12.08.2017, 08:34
  • Kategori: reise
  • Skulle ønske jeg ikke tenkte på været, men om dagen er det faktisk det eneste jeg tenker på. Jeg tenker på dagene det skal være fint vær og hva jeg skal ha på meg og solbrillene jeg skal bruke. Jeg tenker på hvordan været er om flere måneder og på hvordan det er å være.

Jeg er fortsatt litt mett fra middag i går kveld, men ingenting er som en fransk frokost. I dag skal vi innta den på hotellet vårt, Hotel Grimaldi, før vi skal på utflukt til et stort rosa rikmannshus!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Og det er veldig mye sol

• Publisert: 12.08.2017, 08:34
  • 5 kommentarer
  • postkort fra ruhl plage

• Publisert: 11.08.2017, 18:15
  • God ettermiddag!

Vi har tilbragt dagen på Plage Ruhl i hele dag. Strandklubben er den eldste i Nice, og var akkurat typen vi lette etter. Et rolig område med deilige solstoler og litt for høye priser, men det skal jo være på den måten. Jeg ser ut som jeg har fått sprutet våt sand i ansiktet, men det er faktisk steinstrender her og i rundt nesen har jeg fregner. Det ble lite bading som følge av en prøvedupp i vannet, steinene var vonde å gå på, så det ser ut som det må bli noen klassiske badesko på oss hvis vi har tenkt å ta oss ut i det store blå igjen.

RUHL PLAGE
  • Publisert: 11.08.2017, 18:15
  • 6 kommentarer
  • helt sykt nice

• Publisert: 10.08.2017, 16:22
  • Kategori: reise
  • For et par år siden var jeg i Cannes, og da var alt bare "Cannes vi bli her for alltid" og "Klart vi Cannes". Nå er jeg i Nice med mamma og det blir jo bare helt sykt Nice.

Vi sto opp klokken fire i dag tidlig for å reise, så vi har ikke vært akkurat observante når det gjelder byen enda. Heldigvis fikk vi veldig god mat og litt ekkel mat og litt nye klær fra Petit Bateau. Kommer med flottere oppdatering når jeg vet litt mer. Nå skal vi ut og bruke opp alle pengene våre<2

• Publisert: 10.08.2017, 16:22
  • 6 kommentarer
  • Wes World // Jurmala

• Publisert: 08.04.2017, 12:37
  • Kategori: reise
  • For øyeblikket sitter jeg på flyplassen i Riga og venter på en overpriset kyllingsalat. Jeg føler meg veldig sint. Ikke på grunn av kyllingsalaten, men fordi jeg nettopp sjekket værmeldingen  i Budapest. Det er faktisk ikke rettferdig. Jeg har vært én måned i Oslo, og det eneste jeg har gjort er å glede meg til å dra til sommerlige Budapest. Jeg har misunnet meg grønn av alle snapsene fra vennene mine i Budapest, og nå i dag er det meldt kaldere enn i Oslo. Det er f*** ikke greit.

Jeg har uansett kost meg i Riga. I går besøkte vi en kystby i Latvia, Jurmala. Den ligger så vidt 40 min unna Riga. Det var nesten så jeg lo meg gjennom hele byen. Vi skulle ha piknik på stranden, men det var ganske kaldt. Og veldig befuglet. Det var likevel helt hysterisk. Husene var veldig rare. Lisa syns ikke de var så rare, men jeg tror vi har ganske normale hus i Norge? Vi kan uansett konkludere med at idylliske sommersteder er det tristeste som finnes i grått vær og at noen må si til Wes Anderson at dette er den perfekte byen for hans neste film.

Nå skal jeg løpe til gaten, for jeg lever litt på kanten som vanlig:) Skal mellomlande i Polen i 30 min:) Luringen:)

• Publisert: 08.04.2017, 12:37
  • 4 kommentarer
  • rooftopping @ skyline bar riga

• Publisert: 06.04.2017, 18:19
  • things to do in riga

God ettermiddag!

Det skulle ikke mye til for å bringe frem min indre turist. I dag har vi kjørt turistbussen og vært på Skyline bar. Jeg har også kjøpt noen nye ting. Ting med farger på. Gleder meg til å innvie sommeren min i Budapest i fargerike gensere. Nå skal vi slappe av litt, før turen går ut i kveld. Må øve litt på tysken før den tid. Ha en fin torsdag!

• Publisert: 06.04.2017, 18:19
  • teatime on the floor

• Publisert: 05.04.2017, 22:15
  • Kategori: reise
  • Kunne faktisk ikke bedt om en bedre dag for fyllesyke enn den vi har hatt i dag. Vi spiste pannekakebuffé til frokost. Det var litt vanskelig egentlig. Jeg er veldig dårlig på bufféer. Lisa var heller ikke veldg god. Men tror vi ble ganske mette. Vi tok en kopp kaffe i hånden på vei til å se på elven. Det var veldig friskt (alt for mye vind), og jeg presterte å legge frem en teori om hvordan man ble brunere når det blåser. Det viste seg å være ganske feil.

Senere gikk vi litt rundt, blant annet i en fin skobutikk, før vi satt oss ned i et tehus. Satt oss ned. På gulvet!! Vi lå sikkert på gulvet og så ut vinduet i flere timer, før vi måtte gå for å forhindre en hard lur. Siden det har vi vært inne og sovet og snakket og sett på film og sånn.

I could'nt imagine having a better hangover day than this. We ate different variants of pancakes for breakfast, at 13:00 (hehe). Later on, we went for a walk by the river, with a cup of coffee in our hands. I made up a theory about how we get more tan when it's windy, but it had no ground in reality. We ended up in a teahouse, almost sleeping, on pillows on the floor. Since then, we have been sleeping and talking and watching movies and stuff. Tomorrow, we'll bring out the real tourists from deep inside, we're taking the hop on-hop off bus.

• Publisert: 05.04.2017, 22:15
  • paldies

• Publisert: 04.04.2017, 21:05

• Velkommen til Riga!!

Jeg landet i Riga i tretiden, og har utforsket ganske mye siden det. Lisa var på skolen i et par timer, og jeg fikk muligheten til å tusle rundt alene. Da Lisa var ferdig spiste vi deilig burger, og nå skal vi ut!!! Jeg brukte mesteparten av dagen min i gamlebyen , og den er helt nydelig. Det er den du ser på bildene.

Språket her er litt rart og jeg syns egentlig de snakker russisk. sveiki!!

• Publisert: 04.04.2017, 21:05
  • 4 kommentarer
  • first impressions of my soon-to-be city

• Publisert: 14.08.2016, 14:47
  • Kategori: reise

Man vet vel egentlig ikke at man har hatt det gøy på tur før man kommer hjem til et nærmere tomt minnekort. Tiden jeg brukte på severdighetene vi besøkte var fullt og helt til for å brukes av meg. Spesielt Buda Castle, som er noe av det fineste jeg har opplevd. "Hva er det med denne byen?!" var en setning jeg til stadighet gjentok ettersom bygningene ble mer majestetiske og verandaene større. Likevel er det ikke lite jeg har igjen å oppdage. Så mye jeg har å se frem til! Noe jeg liker spesielt godt med byen er alle de åpne plassene der menneskene samler seg, i motsetning til her hjemme hvor målet er å sitte lengst unna hverandre. Dette ønsket om fellesskapet ser man også i leilighetskompleksene, der verandaene ofte er vendt mot naboen heller enn mot gaten.

• en dag i grimstad

• Publisert: 28.06.2016, 21:32
  • Kategori: reise

Mille og jeg har tatt oss en tur til Grimstad. Vi har hatt veldig mye god karma og vi er litt redde for at den kommer til å slå tilbake. Jeg har vært mye spontan i det siste, og jeg håper universet takler det. Vi kom i går kveld, spiste god pasta og dro på nach med Grimstads mest tacky. Grataulerer. I dag sirklet vi rundt i "byen" før vi ramlet inn, som de første kundene, på Ibsen museet. På museet fikk vi en guidet tur av en som kjedet seg veldig. Han moret oss. Nå skal vi gi utelivet i Grimstad en ny sjanse. God kveld.

• jeg lever

• Publisert: 27.06.2016, 07:29
  • Kategori: reise
  • Overskriften likner en overskrift til en blogger som har tatt en "ufrivillig" pause fra bloggen. Her skal overskriften symbolisere at jeg lever, nettopp fordi jeg har overlevd. Pappa og jeg gikk Himmelstigen til Trolltunga på lørdag, og det var tydelig at jeg ikke visste hva jeg bega meg ut på. Da vi hadde syklet og gått en stund i dalen skulle vi nemlig klatre en stige opp ett fjell. Jeg klarer ikke å beskrive det dramatisk nok, så bare se for deg det mest dramatiske. Da vi omsider var ferdig forventet jeg, som sagt, sprudlevin, men da det ble tilbudt meg lå jeg allerede og snorket. Det var altså ikke liv i meg de første ti timene etter den ti timers lange turen. Men heldigvis, akkurat nå, lever jeg. Et lite typisk innlegg til meg å være, men jeg må jo nesten nevne det. Her har dere bilder også. Hilsen en jente som ikke har vært på Elixia på et par uker.

Ellers har det vært en veldig fin helg. Takk til pappa!

Nå skal jeg begynne dagen min, for jeg skal på jobb. Håper alle får en fin start på uken ♥

• Publisert: 27.06.2016, 07:29
  • heaven is a lesbian bar #2

• Publisert: 25.06.2016, 10:49
  • Kategori: reise
  • Dette er det andre innlegget mitt med bilder og tekst fra turen min til København forrige helg. Det første innlegget finner du her.

Jeg tok egentlig ikke særlig mange bilder etter den første dagen, men jeg har samlet resten i dette innlegget. Planen om å leie sykler på lørdagen gikk i oppløsning, da vi hadde vært ute til 0530 på fredagen. Dagen ble likevel ikke helt innholdsløs. Vi våknet sent og gikk til Nørrebro for å spise en deilig frokost. Etter en lur på hostellrommet spiste vi deilig burger, tok sykkeltaxi og dro på kino. Tante var ivrig på å se Meg før deg, og etter mye om og men, ble jeg faktisk med. Jeg gråt meg gjennom filmen, ikke nødvendigvis fordi den var bra, men fordi den var trist. Jeg vil beskrive filmen som en langtrekkelig kjærlighetssorg der man fortsatt møter eksen. Du vil ikke være med på det, men kan ikke noe for det, også blir du trist av noe du ikke ville være med på. Etter filmen drakk jeg øl med briten og nordmannen til klokken ble fire.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
    Helt grei frokost dagen derpå.
    Ikke så fin, men veldig gøy.
    Min nye britiske venn
    Luksus! Fin park midt i København

Jeg har ingen bilder fra søndagen, da vi leide sykler og besøkte Christiania. Christiania var et sted jeg fikk vondt i magen av, mye på grunn av dokumentaren "Christianias barn". Den gode stemningen er ikke til å legge skjul på, men jeg klarte heller ikke legge skjul på hva jeg syns om det som skulle vært et sted for frie tenkere og alternativer, som nå er et sted for mennesker som ikke klarer å sette pris på å bli født i et av verdens beste land. Det er tullete å kaste bort de fantastiske mulighetene vi har her i norden. All den urettferdigheten som finnes i verden, og så skal vi liksom dyrke det som gjør verden urettferdig? Igjen sier jeg unnskyld meg, og håper noen deler tankegangen min.

Siste dagen slappet vi av i en park. Fin tur!

• Publisert: 25.06.2016, 10:49
  • heaven is a lesbian bar #1

• Publisert: 21.06.2016, 12:44
  • Kategori: reise
  • Den mest reduserte versjonen av meg selv (vi skylder på nattbussen) prøver nå å samle inntrykkene fra langhelgen jeg nettopp har kommet hjem fra. Vi hadde bestemt oss for å være gjerrigknarker hele tiden, men det første vi gjorde var å snuble inn på en dyr frokostrestaurant. Samme stedet ble vi også filmet i speilet på toalettet. Mitt forvirrede ansikt ble kunst i nabohuset, og skulle representere kvinnens naturlige selvbilde. Selv om jeg har lyst til å bruke mange stygge navn for å beskrive nattbussen, tror jeg det holder å si hvor mye jeg har lyst til å kalle den stygge ting. Vi gikk rundt i vår egen tåke i flere timer før vi fikk lov til å sjekke inn på hostellet (det er dessverre ingen skrivefeil).

Etter en lang lur var vi bestemte på å finne frem til Nørrebro. Vi gikk til innkjøp av feriesigaretter og satt oss på en billig burgerrestaurant, The Bronx Burger Bar. Med det samme roet stemningen seg (tant og jeg krangler når vi er sultne og vi spiser aldri) og vi ble i stemning til øl for 21 kroner på en liten pub, som vi fikk lov til å røyke inne på.

Resten av kvelden er litt diffus, grunnet en blanding av alkohol og usannsynlighet. Vi fikk oss nye venner så snart vi kom tilbake på hostellet, en brite, en amerikaner og en nordmann. Vi gjenget oss sammen. Før vi endte opp på det intime og stemningsfyllte utestedet "Bakken", klarte vi å innvadere en dansk bursdagsfest (gratis alko). Jeg ga en fremmed et smask på munnen før vi dro på lesbebar og hele gjengen fikk gjort det samme. Kvelden endte i seks-tiden. Dette var den første dagen.

Jeg hadde tenkt å skyve inn i neste innlegg hvor mye jeg liker København, men jeg har en trang til å meddele at atmosfæren i København er helt unik og at det har gjort meg veldig godt å være der. Hele dette innlegget har vært litt vondt å skrive fordi jeg har lengtet sånn etter å begynne på ny sesong av OITNB. Ingenting er så godt som å slappe av med hjernedød underholdning etter en oversosial helg.

Enn så lenge, god tirsdag!

• Publisert: 21.06.2016, 12:44
  • full hele uken

• Publisert: 22.03.2016, 10:35
  • Kategori: reise
  • Det er litt sant og litt løgn å si at jeg ikke har blogget på grunn av min ødelagte mac. (Jeg lot, med vilje, være å ta med meg macen til Trysil. Da jeg kom hjem funket den ikke).

Siden fredag har jeg tuslet (løpt og danset) rundt i moonboots og yogapants. Siden fredag antas det også at jeg har mistet et par hjerneceller, sprukket trommehinnene og min forståelse av tid har forsvunnet. Det føles litt rart å ikke ta seg en øl til frokost, liksom. En kar fortalte med et smil om munnen etter et langt nach til Emma og meg at man er full hele uken. Emma og jeg skjønte ikke helt og han ble nødt til å søke opp hele vitsen på google. Dette gjør litt vondt å dele.

Men, samma det vel ;-) Litt mer gøy enn dette er kanskje bilder fra turen? Emma og jeg hang med Maja og Ada fra fredag til mandag, men nesten den eneste dagen jeg har bilder fra er lørdagen. Denne dagen sto vi på ski, men først og fremst sto vi på et bord på afterski og sang til Matoma.

Dette så jo nesten ut som en idyllisk helg på fjellet! Turen kan heller med beskrives med råning, musikk fra 2010, blod, gutter, alkohol og pizza - for jentene kødder ass.

Jeg er tilbake i bloggverdenen sterkere enn før. Dagene før turen var litt kaos, og det har egentlig de siste ukene vært ganske preget av også. Jeg har ferie og har planer om å få litt orden på sakene, til en viss grad i hvert fall! I dag skal jeg ut og spise med mamma og tante. Advarsel: Bloggmateriale!! Hehe. Jenta kødder.

Vi snakkes senere i dag! Håper dere alle har hatt en fin start på ferien.

• Publisert: 22.03.2016, 10:35
  • 3 kommentarer
  • Å kjede seg på familieferie

• Publisert: 26.02.2016, 13:31
  • Kategori: reise
  • Jeg hadde planer om å gjøre masse lekser her nede, men tiden strekker ikke til. Det er sikkert at jeg kommer til å angre om jeg ikke benytter meg av solen som vi har så kraftig mangel på hjemme. Dessuten har jeg sett en kjekk brite. Jeg må ut og finne litt liv. Jeg trenger noe for å sprite opp stemningen litt. Stedet er fylt av pensjonister, men jeg må si at bare å bli kjent med en sånn en hadde vært gøy. Det er bare så lett å bli et barn når man er på ferie med familien sin, som er en barnefamilie. Litt malplassert kan man kanskje si.

Jeg er i hvert fall glad jeg har en funni mama. Det er bare nesten umulig å unngå å falle innenfor kategorien  "Ungdom som kjeder seg på familieferie".

• Publisert: 26.02.2016, 13:31
  • ved solsengen

• Publisert: 24.02.2016, 18:13
  • Kategori: reise
  • En gang på ungdomsskolen skulle venninnen min og jeg beskrive hverandre med ett ord. Venninnen min beskrev meg som kul. Jeg husker at jeg tenkte inni meg at det var det siste jeg ville være. Når jeg tenker kul tenker jeg overlegen og tøff. Jeg ville aldri beskrevet meg selv som kul, men jeg kan forstå at folk mistenker meg for å være det ;-)

• sunset

• Publisert: 23.02.2016, 22:06
  • Kategori: reise

Jeg kom nettopp inn på hotellrommet etter en heftig runde med sjokoladefontenen og en kopp med kaffe. Nå skal jeg sette på den nyeste episoden av GIRLS, som er min favorittserie. Den er så aktuell for alle oss unge, spesielt jenter, i dag. Anbefaler den på det sterkeste. Lena Dunham ruler.

Nede i loungen spilles Kygo med saxofon, må innrømme jeg blir litt stolt. Får lyst til å løpe ned og bare være litt norsk. God kveld alle der hjemme og rundt om i verden. Sov godt!

• Publisert: 23.02.2016, 22:06
  • 7 kommentarer
  • Full eller feit?

• Publisert: 22.02.2016, 12:37
    Mamma<3
    Mamma og jeg kom nettopp tilbake fra en liten tur her i nærområdet. Hotellet ligger ganske høyt oppe omringet av masse majestetiske fjell. Føler meg litt som hjemme. Jeg har fått meg et nydelig blått armebånd som forteller alle at jeg kan forsyne meg med det jeg vil. Også kalt all-inclusive, finnes det noe granka uten egentlig? Dagens dilemma er om jeg skal bli full eller feit. Jeg tror jeg må melde meg på bootcamp.. Det har enda ikke dukket opp noe særlig med skyer på himmelen, så nå skal jeg legge med ved bassengkanten for å slikke sol.

Dere får ha det fint der hjemme!! Vi snakkes senere

• Publisert: 22.02.2016, 12:37
  • @Tenerife

• Publisert: 22.02.2016, 08:41
    OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Dere kan vel tenke dere hvor deilig det var å komme frem i går! Frida og jeg har fått et svært rom med veranda, som vi gleder oss til å bo på de neste 6 dagene. For å få litt klarhet i sakene så er vi altså på Tenerife, granka er bare så gøy å si. Hotellet overrasket oss alle sammen. Det er helt gigantisk, og det er bygget ut og inn i vulkansteinen -  Teide. Jeg kommer selvfølgelig til å vise dere mer :-) Egentlig har jeg ikke så lyst til å gni inn i ansiktene deres at jeg er et varmt sted - men det blir dessverre litt vanskelig nå som jeg blogger. Jeg skal prøve å framstille dette som litt kjedelig. <3

Har du vinterferie? Hva gjør du?

• Publisert: 22.02.2016, 08:41
  • hei fra Eline og Martie

• Publisert: 19.02.2016, 18:10
  • Kategori: reise
  • Eller Lily og Martine. Vi er en mindre enn sist, og det er fordi Kristin er på vei til sin gamle vertsfamilie og vi er på vei til Norge!! Jeg gleder meg veldig mye.

Det er ingen andre enn arbeiderne på Starbucks som har gitt oss våre navn.

I dag har vi tatt båten langs Seinen. Det er kanskje noe man bør gjøre første dagen for å få litt oversikt, men det var mye sol så det gikk fint. Nå skal vi ta flyet, toute á l'heure.

• Publisert: 19.02.2016, 18:10
  • 1 kommentarer
  • yesterday seems so far away

• Publisert: 18.02.2016, 08:12
    Mett?

Arc de triomphe
    99martin og Lily. Det er vanskelig å hete Martin og Martine fordi Martine høres ut som Martin og omvendt.

Bildene sier det meste, i tillegg til det faktum at jeg var helt død etter gårsdagen. Mengder med sukker og masse energibruk er ingen god kombinasjon. Vi gikk en del, og denne turen kan kort beskrives med "kaos". Et fint kaos da.

Nå har vi nettopp stått opp, og ikke spist frokost. Vi prøver å dra litt tidlig så vi får kjøpt med oss litt frokost før skolen, vi lever nemlig ikke på kake. Og det er ikke for å være frekk med franskmen - men å starte dagen med kake funker ikke helt. Nå må vi løpe!! Bonne journeeeeeeeee

• Publisert: 18.02.2016, 08:12
  • 4 kommentarer
  • antrekk: ou est l'amoùr?

• Publisert: 17.02.2016, 21:59
  • Kategori: reise
    Jakke: Uniqlo / Skjerf: YSL / Bukse: Sandro / Genser: Petit Bateau / Veske: Balenciaga / Sko: Primeboots
    Det ble vin i dag også, som dere ser! Ikke at det utgjorde en særlig stor forskjell, vi har løpt rundt som gale i hele dag. Jeg holder også på å filme litt, så jeg skal sette sammen en morsom film når jeg kommer hjem igjen. I dag har vi vært på Champselysees, vi satt i en sidegate og drakk vin, og ved Eifelltårnet. Jeg har aldri vært så nær Eifelltårnet før, og det var utrolig vakkert. Det var riktignok iskaldt i dag, og det ødla litt av opplevelsen.

Nå skal vi, for første gang, ta en litt tidlig kveld og jeg gleder meg til å få en god natts søvn, men jeg gruer meg litt til frokost. Det er faktisk nederlag hver gang vi får mat på bordet, gleder meg utrolig mye til å komme hjem til normal mat; uten en million sukkerbiter og minus ti næringsstoffer.

Dere får ha en fin kveld kjære! Vi snakkes i morgen :-)

• Publisert: 17.02.2016, 21:59
  • 3 kommentarer
  • day 3 in Paris: LIBERTÉ

• Publisert: 16.02.2016, 23:42
  • Kategori: reise
  • Etter en kort dag på skolen besøkte vi Belleville, også kjent som "chinatown". Førsteinntrykket var egentlig at det var et ganske stusselig område, men vi satt oss ned på en vietnamesisk restaurant for å spise pho. Etter en ekstraordinær kulinarisk opplevelse turet vi ned mot Père de Lachaise, en gravlund hvorpå man finner gravstenen til flere kjente mennesker. Her fikk vi diverse oppgaver å løse, men grunnet sterkt solskinn valgte vi å sette oss ned på en benk og nyte det.

Vi fikk fri etter dere. Fri!! I to dager har vi gått som sau i flokk, på Louvre, på Montemartre og ellers overalt vi har vært. Nå fikk vi til og med muligheten til å ta metroen for oss selv. Nesen rettet mot Le Marais, det fineste stedet vi har vært så langt, og en følelse av frihet. På veien tok vi i bruk en Photomaton, som alle andre turister, og tegnet på kart.
    Alt i alt har det vært en spektakulær dag. Jeg har til og med lastet ned Tinder. Hei til Pierre, Lyron, Jérèmy og Jean-Paul, bare for moroens skyld vel og merke.

Vi organiserte litt før vi bestemte oss for å slappe av
    Organiserer vesken
    Metrostasjonen
    Mer organisering. Mon dieu.
    I'm in love with the coockie

Sov godt kjære dere!! Vi snakkes igjen i morgen

• Publisert: 16.02.2016, 23:42
  • bildedryss fra Paris

• Publisert: 15.02.2016, 23:01
  • Kategori: reise
  • LILY: den franske skolen som vi går på her er skikkelig bra, læreren er skikkelig flink og vi er flinke og koser oss skikkelig mye<3 det er skikkelig gøy!!! vi har fått skikkelig mange nye (98) venner (de virker skikkelig kule(men vi er fortsatt kulest)). Vi har det skikkelig bra nå vin og vin og mat masse god skikkelig mat. Vi har sett kunst og sånt. Skikkelig kunst.

KRISTIN: Jeg skal ikke skrive no. Sa hun. Snakkende.

MARTINE: Her i Paris heter jeg faktisk Martin, er ikke det litt rart? Det er i hvert fall sånn fransk er. Det var gøy å være i Paris, jeg gleder meg til å være mer i Paris. I stad fikk jeg faktisk nummeret til en fransk gutt. Han var kjekk og brukte høyhalset genser. Veldig fransk. Lily syns det var veldig kult.

Jeg smilte bare ut av vinduet. Han smilte også. Også ba han meg komme ut. Jeg ville ikke. Men så kom han inn. Og jeg fikk et visittkort. Jaja, kanskje vi snakkes.

Her har dere noen bilder fra i dag.
    OLYMPUS DIGITAL CAMERA
    Frokost; pain au chocolat, yohhurt og kaffe
    I heisen

• Sneakpeak

• Publisert: 15.02.2016, 18:22
  • Kategori: reise
  • Hei! Vi kommer til å være borte fra 0800 til 2100 hver eneste dag i Paris, derfor må dere nesten nøye dere med litt sneakpeaks fra i dag. Jeg har selvfølgelig med meg kamera, og kommer til å legge ut resten av bildene i kveld.

Det har vært en innholdsrik dag så langt. Vi har vært på skole, besøkt Louvre og nå sitter vi på toppen av Montemartre. Vi drikker vin.

• Publisert: 15.02.2016, 18:22
  • 8 kommentarer
  • Du bare "Nice" og jeg bare "Paris""

• Publisert: 14.02.2016, 23:42
  • Men ikke egentlig i Paris

Yes, da sitter vi her i Pantin. Vi bor et stykke unna sentrum av Paris. Jeg vet ikke om jeg kan beskrive området med noe annet enn "forstad". Og med det mener jeg ikke Grûnerløkka-ish. Det lukter av natur (grønt) og man kan se "mobil-abonnoment-butikker" for å ringe til utlandet så langt øyet rekker. Vi bor hos vertsfamilier, men de er ganske vant til å ha studenter som oss på besøk, og det føles mer som å bo på hostel. Til middag fikk Lily, Kristin og jeg en buffet for ti, og avslutningsvis; en herlig skål med hermetikkfrukt.

Det høres kanskje ikke så alt for fint ut, men jeg må si det er utrolig spennende. Andre klasser bor på hotell i diverse byer, noe man kan gjøre når som helst, mens vi får oppleve noe vi sent vil glemme. Dette er familier som lever av å ha vertsstudenter på besøk, og det er ikke en opplevelse man får tak i på hverken Apollo eller Restplass.no.

Jeg må likevel si jeg gleder meg til morgendagen. Vi skal på språkskole, besøke Louvre og spasere rundt i Montmartre.

• Publisert: 14.02.2016, 23:42
  • hjelp

• Publisert: 10.08.2013, 20:31
  • Kategori: reise
  • Jeg har noen perioder hvor jeg syns det blir for teit å blogge. For det første føler jeg at jeg snakker til en vegg og for det andre holder jeg på å dø av ydmykhet hver gang noen spør om bloggen min. Perioden er på plass, og jeg får frysninger av å sitte her å skrive. Jeg kunne helt klart sluttet å blogge, men jeg savner den hver gang den forsvinner og nå har jeg faktisk ikke en dritt å gjøre.

Nå ble jeg sentimental. Bare la meg få noen minutter med stillhet. Dere kan se på bilder i mens.

Det var egentlig det. I går kom jeg hjem fra en fantastisk uke i Kroatia.
    Men neste mandag er det skoletid igjen. Videregående skole. Skulle egentlig ønske jeg kunne være på omtrent denne alderen for alltid. Sånne store overganger gjør meg trist. Æsj. Tiden går og man blir feit, gammel og mister personligheten og plutselig er man en man ikke vet hvem man er lenger. Ønsker så gjerne ikke å falle i den fella. Man mister venner man trodde man skulle ha hele livet og bryr seg om ting man aldri har tenkt over før. Jeg vil bare være meg. Men er jeg i det hele tatt meg selv lenger? Er jeg en jeg liker, eller tror jeg at jeg er en annen enn jeg er? Tenk om jeg har blitt ond? Er det noen som liker meg? Er det noen som vet at jeg bryr meg? Er det noen som tror jeg bryr meg? Er det noen som bryr seg om at jeg bryr meg? Hvorfor bryr jeg meg?

Spørsmål som de over gjør at lørdagskveldene alene med masse mat blir enda mer ensomme og at jeg klør i hele kroppen etter å vise alle hvem jeg er og hvorfor de bør like meg. Ensomhet gjør meg rar og sur. Det burde ikke finnes spørsmål uten svar, but then again, hva skulle vi snakket om. Jeg konkluderer alltid mine små filosofiske øyeblikk med at livet er hardt. Men det gjør meg bare enda mer forvirret og surrete, for hvordan kan jeg sitte her å tenke at livet er hardt. Det emne skal jeg ikke begynne på en gang.

Det er dette innlegget du skal huske når de spør om det har foregått lenge. Jeg har mistet taket for lenge siden skal jeg si deg. Du tror kanskje jeg er gal, men jeg snakker bare om dette innlegget. Dette øyeblikket, åh men du da, hva er et øyeblikk? Nå må jeg ut å sosialisere meg før hodet mitt går i oppløsning. Jeg har så mange spørsmål ingen jeg vet om kan svare på. Kommer jeg til å møte noen som svarer på dem? Tenk om jeg slutter å spørre og jeg mister meg selv. Det er kanskje det som er meningen med livet. Spørsmål man kan stille uten å få svar.

Livet er hardt.

Jeg publiserte egentlig dette innlegget, men så så jeg litt på det. Det trenger liksom mer. Jeg tenker for mye. Jeg har så mye mer å skrive, men jeg vet at hvis jeg fortsetter kommer jeg til å skrive mer for hvert tegn og hvert ord. Jeg kommer til å fortsette til jeg blir helt tom, men hva skjer når jeg da har tømt meg. Nå tvangsavslutter jeg her. Jeg trengte bare at dere fikk med dere at jeg ikke er ferdig her, jeg er ikke tom. Jeg kommer tilbake.

• Publisert: 10.08.2013, 20:31
  • lysets by

• Publisert: 22.07.2013, 14:59
  • God dag alle sammen!

For øyeblikket befinner jeg meg i Skagen. Vi kom i går fra Billund, der legoland ligger, etter å ha tilbragt tre netter (for mye, hehe neida) på Randalbøl camping. Camping er sosialt og det var i grunn ganske fint der, men er kanskje ikke noe jeg absoulutt ville gjort igjen.
    Skagen derimot minner litt om alle byer i Sørlandet bare litt større + vin overalt. Vi bor i en stor og fin leilighet og jeg kunne vært her i en evighet om det var fint vær og nok av bøker.

Nå kom vi nettopp hjem fra deilig sykkeltur, og jeg ligger på terrassen for å steke meg litt. Har kommet halvveis i Alkymisten og gleder meg litt sånn halvveis til å se hvordan det ender. Verdens mest leste bok etter bibelen, vet ikke helt om jeg syns den fortjener plassen. Paulo Coelho er litt spesiell.

Har du vært i Skagen før?
    Ha en super dag!!

• Publisert: 22.07.2013, 14:59
  • Norge rundt

• Publisert: 11.07.2013, 21:39
  • Kategori: reise
  • Ja, det blir mye Norge i sommer. I de siste dagene har jeg faktisk vært i hele Aust-agder. Sørlandet er helt sykt, hvite hus, blått vann,åhh og den lukten! Følte meg bra godt på Sørlandet da jeg skulle ned til "byen" i Grimstad og ble møtt av kristent kor og softis. Etter fem dager på sørlandet tok jeg turen hjem til Oslo, hvor jeg pakket før jeg hastet meg avgårde til Bergen neste morgen. Det er altså her jeg befinner meg nå, og allerede i morgen drar vi til Sogn og fjordane. Gleder meg skikkelig, har hørt så mye fint om det. Til og med dialekten er vakker der. Grunnen til at vi drar dit er litt fordi det er fint og litt fordi det faktisk er der jeg stammer fra! Familien til faren til farfaren min kommer fra Fimreite (Etternavnet mitt), og det er i det området vi skal.
    Her får dere en liten smak av sørlandet.

<333

Nå skal jeg stappe i meg litt Sørlandschips før jeg går og legger Ella. Ha en fin dag videre!

#ferieminner
    Har du vært på Sørlandet? Liker du deg der?

• Publisert: 11.07.2013, 21:39
  • venneløs

• Publisert: 07.07.2013, 11:32
  • Kategori: reise
  • I går var jeg en liten stund på stranden her i Grimstad med tante. Til tross for at vi ble sjekket opp av noen gutter på mellom fire og ti år valgte vi å dra hjem i hagen, fordi det blåste så mye. Likevel tar jeg turen til Groos i dag igjen for å møte en søt jente jeg kjenner her i Grimstad. Når sant skal sies, nesten den eneste venninnen jeg har her. Huff. Her kommer noen bilder fra dagen i går. Har ikke så mye annet å gjøre her enn å kjedefotografere.

Reunion i speilet, hadde til og med blitt litt for stor for det.

Nå må jeg dusje. Kanskje får jeg fler venner. Neida. Jeg bare tuller, har egentlig ikke det behovet. Altså, venner.

Hva skal du i dag?

• Publisert: 07.07.2013, 11:32
  • 0 kommentarer
  • S O M M E R

• Publisert: 06.07.2013, 14:00
  • Kategori: reise
  • Åh, nå er det sommer for fult! Spesielt her i Grimstad, ikke en sommer uten. Planen var jo egentlig å være hjemme å slappe av etter en uke på jobb før jeg skulle til Bergen, men så fant jeg ut at jeg ikke har tid til Grimstad. Herregud, det hadde vært krise. Derfor befinner jeg meg nå i norges beste sommerparadis, og tar turen til Gros nå for soling og bading.

Vestregaten, 2 år siden ♥ BabyMarty

Ha en fin sommerdag!

• Publisert: 06.07.2013, 14:00
  • budapest

• Publisert: 04.07.2013, 22:32
  • Kategori: reise

• Kjære Budapest, aldri har jeg sett noe så vakkert! Jeg kommer tilbake, det skal jeg love deg, og da blir det litt mer enn en helg. Byen er full i duse farger og vakre bygninger. Vi var på en båttur i elven som skiller Buda og Pest, spiste fantastisk mat på helt syke restauranter, opplevde Ungarske mennesker og ikke minst tok den høye valutaen godt i bruk. Jeg hadde en fantastisk helg, stumpet til og med inn i Faithless på vei ut av hotellet. På vei hjem dro vi innom Gtb, min andre favorittby, og utforsket litt der også.
    Wow, som jeg elsker jordkloden, jeg vil bare reise over alt. Det er i øyeblikker som dette jeg skulle ønske jeg var litt voksen. Jeg vil bare oppleve.

Hva er din favorittby? (Vil vite det på ordentlig)

• Publisert: 04.07.2013, 22:32
  • som i en drøm

• Publisert: 28.06.2013, 09:59
  • Kategori: reise
  • Åhhh, Budapest er fantastisk. Bygningene er store og i duse fine farger. Vi kom i går i åtte tiden, og fikk ikke sett så mye, men å så bra intrykk jeg fikk av byen! I dag skal vi utforske, shoppe, le og smake på ny mat. Jeg gleder meg til å se nye steder og lage nye minner, skulle ønske vi kunne være her lengre enn til i morgen. Jeg kunne vært her for alltid. Og for ikke å snakke om prisene, herre min hatt.

Mille og jeg sto opp med solen og gik ned på treningssenteret på hotellet, altså, hotellet er det sykeste. Doen, selvseste doskålen har varmekabler og rumpevask.Det beste av alt; de har kinder joy her!!!!! Det er så mye jeg vil si, men nå er det på tide å komme oss ut i denne fine fine byen.

Nå skal jeg ut å oppleve! Hva skal du i dag?

• Publisert: 28.06.2013, 09:59
  • pakketips - storbyferie

• Publisert: 26.06.2013, 23:30
  • Kategori: reise
  • Nå skal jeg begynne å pakke til Budapest i morgen, så kom jeg på - pakkeliste, det er smart. Og hvorfor ikke dele den med dere? Vil ikke si dette blir en direkte pakkeliste, men mer pakketips, for dere som sliter like mye som meg med hva dere skal legge i bagasjen før en helgeferie i byen. Pakkingen er noe av det vanskligste ved ferien, men kan også være noe av det gøyeste!

♥ For det første, sjekk yr.no. Søk opp området du skal til på nettsiden og lag et utgangspunkt utifra det.

♥ Ta med enkle klesplagg som kan passe med så og si alt du har i kofforten, det er ordentlig nedtur å komme frem med kun klær som ikke matcher. Hvis du skal være helt sikker kan du også lage hele antrekk i forveien. Ekstra tips: Finn frem de fineste smykkene, og match dem med de enkle klesplaggene du har pakket. Dette fungerer også for rådet under ↓

♥ Mer plass i kofforten, ergo mer shopping. Du skal trossalt til storbyen, ikke bruk hele kofforten på store gensere og mange sko.

♥ Ta på deg de "største" klesplaggene når du er på vei hjem, så kan det hende du slipper overvekt og en koffert som ikke går igjen.

♥ Gjør som fotballfrue - legg antrekkene du har funnet frem i egne plastikkposer, så slipper du å glemme hva du kunne bruke den styggfine blomsterskjorten til.

♥ Ha system i kofferten, og brett klærne fint. Dette gjør pakkeopplevelsen morsomere, og hallo - tenk på fasaden!

Dette så ikke særlig systematisk ut....

♥ Og ikke glem håndbagasjen, ikke at noen noengang ville glemt det. Dette har i hvert fall jeg med meg i vesken:

Vesken jeg har med er fin, og den ser kanskje liten ut - men den har plass til alt!

♥ Sist men ikke minst, ta med godt humør! Det blir ikke en ferie uten

Skal du på storbyferie i år? I så fall hvor? Kos deg ♥

• Publisert: 26.06.2013, 23:30
  • hei igjen kjære

• Publisert: 30.07.2012, 00:46
  • Kategori: reise
  • NORGE♥♥♥♥♥♥ Endelig for å si det mildt. Deilig å komme hjem etter to kjedelige og slitsomme uker i Spania. Neida. Bare litt. Når jeg er så sjenert så er det ikke særlig lett å få seg venner heller. Og da ble det til at jeg passet ganske masse på trolla. Og da ble jeg sliten. Litt min skyld.

Det er ganske fantastisk å komme til Norge. Kaldt er det, men for en deilig luft vi har. Har aldri likt Norge så mye som nå.

Også finnes det jo de som ikke liker Norge svært så godt da.

Jeg kom i går natt. Ganske sent. I dag har jeg vært sammen med Emma og så med Adrian. Det var veldig koselig med begge to, siden det er over to uker siden jeg har sett begge. På onsdag reiser jeg til Bergen, og på fredag reiser jeg til Barcelona. Har hørt at det er virkelig fint der. Håper internett funker der, det kan ogs være at jeg GIDDER å dra til en cafe for å finne internett og sånn. Noe jeg ikke satt av så mye tid til på La Manga. Der brukte jeg mest tid på å synes synd på meg selv.

Her er litt bilder fra La Manga.

(Cartagena)

Sånn ja. Nå skal jeg se de siste episodene av Greys Anotomy. See u later alligator

• Publisert: 30.07.2012, 00:46
  • gårsdagens

• Publisert: 18.07.2012, 14:04
  • Kategori: reise
  • Før dere får se outfitet fra i går skal jeg vise dere en veldig kul hatt

Solbrent much?
    I går var jeg og Cecilie på en meksikansk restaurant. Da vi satt og spiste kom plutselig en mann bort og ropte "woppaa" eller noe og satt på oss disse fantastiske hattene. Ikke verst? Etterpå dro vi på tivoli også dro vi på en slags bar/pub og danset haha. Jeg hadde på min nye fine kjole fra Zara, jeg fikk desverre ikke noe ordentlig bra bilde. Men dere får klare dere med disse.

Hahah huff for et dårlig bilde!! Skal være flinkere å ta bilder og blogge fra nå av. Nå skal jeg legge meg i solen og lese spansk Cosmopolitan (?). Etterhvert drar jeg kanskje på et senter for å kjøpe meg noen småting. Det ser helt passe dumt ut og sitte utenfor en nettcafe for å stjele internett så jeg tror jeg avslutter her.

• Publisert: 18.07.2012, 14:04
  • la manga

• Publisert: 15.07.2012, 13:43
    mamma ♥

Det er skikkelig fint her i La Manga! Nå sitter jeg på en cafe med Wi-fi og drikker en brus sammen med Cecilie som er en jeg har blitt kjent med her nede. Vi har solt oss ganske mye hittil, og jeg har blitt ganske ( ekstremt!!!) solbrent på brystet og skuldrene. Hehe, litt typisk meg å ikke smøre meg første dagen. Er nesten lei av å sole meg allerede. Jeg skal ta litt bilder i dag også så det kan hende jeg poster et innlegg før vi går og spiser i kveld. Hvis jeg gidder å dra til denne cafeen for å oppdatere dere.
    Hva skal du i dag? Har du vært i La Manga før?

• Publisert: 15.07.2012, 13:43
  • om 14 dager

• Publisert: 30.06.2012, 10:40
  • Kategori: reise
  • Om 14 dager skal jeg til La manga i Spania. Gleder meg skikkelig mye. Søkte det opp på google i sted bare for å se, også begynte magen min å kile sånn sykt. Det var ganske merkelig, men jeg tror det er underbevistheten min som gleder seg litt mer enn meg. Det går helt greit.
    Vi skal bo i et rekkehus. Rett ved en brygge, en kjempegod matbutikk, burgerking og ben & jerrys isbutikk. Sist gang vi var der var det tivoli der også, det hadde vært helt sykt om det var der i år også. Helt sykt bra. Ikke langt unna er det opp til 3 storbyer, med masse bra shopping. Åh, som jeg gleder meg. Været i Norge er ikke akkurat noe å glede seg over for tiden.

Her skal vi være i 2 uker. Håper det er stygt vær i norge mens vi er her.
    En liten stund etter jeg har vært her skal jeg til Barcelona med andre siden av familien. Det blir nok like deilig. Kan oppdatere dere på det senere. Jeg er skikkelig klar for sommer nå. Ordentlig sommer liksom.

Hva skal du i sommerferien?